blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG stafer
ČLÁNKY
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
stafer



Moje dojmy zo SW: The Old Republic
pridal stafer 21.1. 2012 o 22:33

Dvere sa otvorili s jemným zasyčaním a na paľbu transportnej lode vstúpila ponurá postava Sithskej bojovníčky. Pohľad okamžite zneistil imperiálneho dôstojníka, ktorý tam čakal na privítanie tohto dôležitého pasažiera. Pred jeho zrakom sa čnela postava ľudskej ženy. Vyblednutá tvár, takmer bez pigmentu kontrastovala s tmavými, čiernymi vlasmi, ktoré boli vzadu zviazané do podoby bodákov. Všetku pozornosť si tak bral prenikavý pár žltých očí, ktoré doslova žiarili v miernom prítmí vesmírnej lode a privádzali pozornosť na zjazvenie, ktoré sa nachádzalo práve pod nimi. Niečo na danom zjave sa zdalo takmer neľudské.

Dôstojník nabral trochu viac odvahy, aby mohol vyrieknuť slová privítania. Aj keď v skutočnosti ženu pred sebou fyzicky prevyšoval, z pohľadu situácie sa to vôbec nezdalo. Sith odpovedal odmerane, čo však dôstojník považoval takmer za prejav náklonnosti. Informoval teda hosťa o droidovi, ktorý ho čakal v kajute. Žena pred ním vyzerala prekvapene. Čo mohlo kedykoľvek prerásť do otrávenia alebo hnevu, čo rozhodne nebolo jeho cieľom. Nie keď zo Sitha pred ním doslova sálalo niečo temné. V tú chvíľu však Sith stratil záujem a pobral sa za zmieneným droidom. Dôstojník si vydýchol. Až v tom momente si všimol ženu z národa Twi'lekov, ktorá pravdepodobne patrila Sithovi, a ktorá s úškrnom komentovala jeho podlomené kolená. Obe postavy zmizli za najbližšími dverami.



Popravde mmorpg mi nikdy nebolo pochuti. Bude to asi prameniť z môjho presvedčenia, že za hru by sa malo platiť iba raz, čo je mimochodom dôvod prečo sa krivo dívam aj DLC. Ak je to dôležité, má to byť v základnej hre. Ak to nie je dôležité, tak čo zato pýtajú prachy. Ale hlavne som tak trochu zaťažený na príbeh a podanie príbehu v hrách, kde si myslím, že singleplayer mi ten príbeh vie podať lepšie a multiplayer, aj keď masívny, ma o túto možnosť oberá.

Ale tak skúšal som na jar World of Warcraft, keď mi blizzard dal tuším mesiac zdarma zato, že vlastním kópiu Starcraftu. Tak ako správny Slovák som si povedal „Zadarmo? No, neber to.“. A tak som už deň nato pobehoval so svojim paladinom po svete Azerothu. Po štyroch dňoch a štyridsať levelov na postave neskôr som sa prebral zo šoku. Potom to už išlo samozrejme pomalšie. Predsa len zabíjať 12 jašterov, 12 väčších jašterov, 12 nasratých a väčších jašterov, hlavného jaštera, 12 fialových jašterov, 12 fialových, väčších... no povedzme, že to po čase bolo trochu repetetívne.

Viem, že čaro hry sa skrýva v spolupráci s inými hráčmi a masovými raidmi v skupine, ale tak hej, majte trochu súcit s herným introvertom, ktorý má problém viesť nejakú konverzáciu s inými hráčmi a doteraz bol skôr singleplayer positive. Čiže tak či tak, wowko po stránke rozprávania príbehu nezaujalo, dá sa domyslieť, že tých štyridsať levelov v začiatku som nezískal čítaním textov ku questom.

V tomto je The Old Republic (TOR) iné. Texty zmizli a nahradili ich videá. Navyše videá, v ktorých sa môžete do istej miery rozhodovať, takže ich neodkliknete po desatine sekundy tlačítkom Accept. Vlastne už pri prvom rozhovore mi tak trochu trklo „Hej, ono to vyzerá takmer ako Mass Effect.“.

Samozrejme postavy nemajú toľko detailov, filmové zábery počas rozhovorov nie sú až toľko filmové, rozhovory nie sú až také presvedčivo nahovorené, ale to sa snáď nedá ani očakávať, ak hovoríme o otvorenom svete, po ktorom pobehujú tisíce hráčov po stovkách questoch. Čiže po tejto stránke som bol milo prekvapený.

Môj pôvodný vlažný postoj voči TOR vychádzal zo skúseností z wowka. Pekné blizzardovské videá (ako vždy pri tejto firme) a samotný svet ostal niekde v dobe Warcraft trojky. Takže keď som videl videa na hru, tak som mal podobný pocit. Videá pekné, gameplay taký slabší po grafickej stránke, asi tam iba pridali pár efektov. Chyba lávky. Pravdepodobne to bolo tým, že gameplay na videách bol vždy ukázaný iba z diaľky, ale ono sa dá na postavu pekne zazoomovať. Tak som si hneď aj spravil Mass Effect style kameru, aby som sa cítil ako v známom prostredí a vybral som sa do sveta.



Transportná loď vletela do nepriateľského hangáru. Skupina republikových vojakov sa ponáhľala privítať návštevníkov paľbou so svojich blasterov. Na ich prekvapenie však z lode vystúpila jediná postava, ktorej sa po plášťom mihla rukoväť svetelného meča. Ozvalo sa známe zabzučanie a blízke okolie ovládla krvavočervená farba. Všetci o krok ustúpili, potom sa však spustila streľba. Na ich zhrozenie sa však všetky strely odrážali od mihotajúcej sa bariéry, ktorú vytváral svetelný meč. Postava zmraštila tvár a vymrštila sa do dvadsať metrov dlhého skoku, aby pristála na nebohom vojakovi, ktorý okamžite išiel k zemi.

Meč sa znovu mihol v miernom poloblúku a dvaja ďalší ho nasledovali. Než sa zbytok spamätal, tak meč opäť vyštartoval a prešiel cez ďalšie brnenie ako cez maslo. Nikto v hangári nemal šancu. Po pár okamihoch stál Sith nehybne nad skazou okolo seba. Za zvuku alarmu sa otvorili dvere z chodby. Kráčal cez ne muž v masívnom brnení, ktorý ženského útočníka prevyšoval ako do výšky tak aj do šírky. Podstatnejšia však bola jeho rotačná zbraň, ktorá sa práve roztočila a desiatky droidov, ktoré vstupovali do hangára spolu s ním. Skutočná obranná sila lode práve dorazila.

Sithská bojovníčka vyštartovala k najbližšiemu úkrytu pričom jej meč takmer vial za ňou. Streľba svetelných striel jej bola v pätách. Zastavila sa za najbližšou prekážkou a chrbtom sa o ňu oprela. Streľba z obráncovej zbrane svišťala všade okolo nej. Jej prázdna ruka sa ponorila do plášťa, aby sa v nej okamžite zaskvela druhá rukoväť.

Bojovník pri vstupe do hangáru iba začul vzdialené zabzučanie, ktorému nevenoval pozornosť. Spoza prekážky pred ním však zrazu vyštartoval Sith, ktorý v rukách zvieral dva svetelné meče. Tie sa ohromnou rýchlosťou približovali. Ešte predtým sa však z droida vedľa neho zaiskrylo a ten následne dopadol na podlahu. Až vtedy si všimol Twi'leka, spoločníčku Sitha, ktorá sa objavila pri nepriateľskej lodi. Niekoľko droidov začalo páliť aj jej smerom, stihla sa však skryť za jeden zo servisných boxov. To už sa však Sith predieral pomedzi iskriaci kov. Za bojovníčkou dopadávali iba naporcované zvyšky kedysi bojových droidov. Pomocou sily odmrštila všetkých zostávajúcich obrancov. Následne pomalým krokom podišla k polomŕtvemu vojakovi. Vystrela ruku akoby mu chcela pomôcť vstať. Jeho hrdlo však začala zvierať sila v škrtivom objatí. Nemohol popadnúť dych. Tvár mu začala blednúť a ani si nevšimol, že sa už vznáša vo vzduchu.

Žena pred ním sa mierne usmievala, ale v tom zbehla pohľadom ku svojej spoločníčke, ktorá už za ten čas stihla dôjsť až k východu z hangáru. Tá sa nad výjavom pred ňou netvárila príliš nadšene. Sith mierne pretočil očami a ľahostajne omráčeného vojaka odhodil o najbližšiu stenu. Následne sa dvojica vydala hlbšie do vnútra lode.



Mám pocit, že najviac ma asi dostala vec, že som mohol hrať za impérium. Dôležitý aspekt asi hralo to, že som si vybral rasu, ktorá je na rebríčku trochu vyššie ako iné. Je pekné sa konečne cítiť ako niekto dôležitý. Takmer v každej hre je moja herná postava braná ako najslabšie klbko nemohúcnosti. Nezáleží na tom, či mám božský pôvod, práve som vybil dungeon plný drakov alebo som práve zachránil svet pred armádou démonov, vždy najbližší ďalší nepriateľ, ktorý ku mne príde, začína s tým, aký je on mocný a ako má behom chvíľky zašliapne ako otravný hmyz. Najbližšia NPC hovorí o tom ako sa o niečo nemám pokúšať, lebo všetci predo mnou našli na danom mieste skazu alebo rovno príde, že chce to a to, a že sa mám ponáhľať inak si to so mnou ešte vyriadi.

V TOR, keď som niekam prišiel, tak to bolo vždy „Wow, ty si Sith, práve nám vybili polku armády, ale ty to určite zvládneš.“ Prípadne „Môj pane, prepáčte, že Vás otravujem takými podružnými záležitosťami.“ Alebo ešte v prípade nepriateľov „Síce si mocný Sith, ale my sme sa pripravili.“. Jednoducho tu funguje nejaký ten rešpekt. Ako viem, že sa jedná iba o obyčajnú dynamiku „Sprav to a prines to.“ zabalenú do pekného obalu, čiže v podstate nič nové, ale chvíľku ma to držalo.

Postupom času to nadšenie ale mierne opadlo. Parafrázujem typka z diskusie, že väčšina questov je typu imperial intelligence chce po vás zabiť to, zničiť toto a priniesť hento. A keď už sa to stane desať krát po sebe, tak môže tisíc krát vychváliť aký som mocný Sith, už je to skôr otravné. Je to asi aj o dávkovaní. Čo už asi nie je chyba tohto prístupu, ale chyba, že sa opakujú questy a mechanika zadávania questov. Lebo tým úplne zabíjajú tu super vec, že sú tie questy nahovorené videa. Najhoršie čo sa môže stať je, aby som si prial, aby ten typek z imperial intelligence na mňa nehovoril a len mi na dal umiestnenie, aby som mu priniesol tie kusy niečoho a dostal svoje experience. To už je potom zas wowko.

Ale tak príbehové questy to vyrovnávajú, ak by som zobral iba questy k môjmu povolaniu a hlavné questy na každej planéte, ktoré sú aj najlepšie spracované, tak je to solídne spracované rpg. Asi rovnaký pocit som mal pri Mass Effect jednotke, kde hlavná príbehová línia bola úžasná, ale väčšina vedľajších questov odohrávajúcich sa v troch prostrediach (jaskyňa, laboratórium a vesmírna loď), ktoré boli iba každé nakopírovné desať krát, ma po čase skôr otravovali.

Okrem príbehových línií môžem vyzdvihnúť interakciu so spoločníkmi. To bola vždy sranda či už v starom Baldurs Gate alebo Mass Effecte či vlastne v celej produkcii Bioware. Aj keď osobne ma trochu mrzí, že tentokrát chýba romanca medzi dvoma ženskými postavami. Hlavne preto, že hrám za tu ženskú postavu. :-P

Síce tvrdia, že pridajú túto možnosť v nejakom ďalšom patchi, ale ktovie kedy to bude a určite to už nebude nejako integrálne zapracované s celým príbehom. Holt, moja Sithka asi bude single, mužská časť mojej posádky nato jednoducho nemá charizmu. ;-)

So spoločníkmi súvisí aj rozhodovanie v rozhovoroch pre dark side alebo light side možnosti. Síce môžu v prospektoch písať, že spoločníci nie sú závislí na tomto delení, koľko len chcú, to by však nemohli urobiť z dark side možností „me smash“ hulk rozhodnutia. Tie rozhodnutia nemajú väčšinou žiadnu logiku. Načo by som zabíjal človeka, ktorý mi ukáže cestu, keď mi môže ukázať cestu a následne ho môžem napríklad zabiť. To, že síce v jeho mŕtvole objavím mapu, je síce pekné, ale ako som to mohol vedieť. Je to len pomôcka štúdia, aby napriek tomu, že sa rozhodnem akokoľvek, tak vždy skončím na tom istom mieste.

Potom je jasné, že so svojou spoločníčkou, ktorá nemá rada krutosti nebudem môcť využiť možnosť dark side ani raz a naopak so spoločníkom, ktorý ide aj cez mŕtvoly, nebudem používať light side. Ako chválim samotný fakt, že tam tieto možnosti a rozhodnutia sú, ale bol by tam úžasný potenciál (asi keby to nebolo mmo).

Potom už logika či zabiť jednu zlú postavu (light side) alebo druhú zlú postavu (dark side), prípadne ušetriť niekoho, koho chcem v budúcnosti použiť na zradu a zabitie svojho pána ako light side, oproti čistému zabitiu takéhoto zločinca (dark side). To už mohol rovno Palpatine vo filmovej trilógii zabiť v štvrtej časti Padme a spustiť šialený smiech s tým aký je on strašne zlý, pričom by sa na neho všetci okolití jediovia pozerali štýlom „WTF?“. Ale tak povedzme, možno je to len tým, že ako po moci bažiaci Sith si chcem holt budovať spojenectvá, ktoré mi tú moc zaistia.

To je mimochodom veľmi dôležitá vec. Bez spojencov, myslené ďalších hráčov, ktorí sa k vám pripoja nie je takmer možné spraviť heroic questy, ktoré sú robené pre skupiny. Teda ak náhodou nie ste assassin, ktorý ako neviditeľný prebehne celý dungeon a potom odsnajpruje hlavného bosa. Ak je dosť ľudí na serveri, tak nie je problém spoločníkov získať. Navyše hráči sa k sebe chovajú super, teda aspoň z mojej skúsenosti. Poradia ak je problém, dokonca sú ochotní znovu absolvovať rovnaký dungeon, ak ich spoluhráč musel resetnúť daný quest kvôli bugu. Zatiaľ najhoršie hádky som zažil pri frustrácii z opakovaného zabitia nepriateľom alebo pri lootovaní vecí, ale v momente, keď sa malo znova bojovať, tak jeden druhého opäť kryli.

Ono tento typ questu je celkovo zaujímavý. Ak príde plná skupina s človekom s ťažkým brnením a healerom, čo ho lieči, tak sa jedná vlastne o jednoduchú záležistosť, kde sú v podstate všetci nesmrteľní. Pri všetkých ostatných kombináciách, respektíve nižších počtoch sa v niektorých prípadoch jedná o boj o holý život. Viac krát po sebe. Celkovo sa mi občas tie úrovne obtiažnosti zdajú nevyrovnané a to ich prechádzam väčšinou s náskokom 5 levelov oproti tomu koľko by som mal mať. Horšia situácia príde v čase, keď ľudia na serveri nie sú. Väčšinou po polnoci na mojom serveri je veľmi nízka pravdepodobnosť, že sa nazbierajú štyria ľudia, ktorí potrebujú robiť práve ten istý heroic quest. Tak sa človek trochu načaká.



Obrazovka hlásila poškodenia zo všetkých oblastí lode. Všetky hlavné bojové systémy vypovedali službu. Zdalo sa akoby celú tu skazu mala na svedomí ohromná útočná armáda, ale neurčité správy hlásili iba dvojicu osôb. Nikto na mostíku tomu nechcel veriť. Všetci smerovali k únikovým modulom, keď sa zrazu v masívnej bráne za nimi objavila červená žiara. Tá postupne roztavovala otvor z druhej strany. Všetkých zachvátila panika. Vojaci spolu s generálom skôr bežali ako ustupovali smerom k možnej záchrane v moduloch. Len jedna postava stála pevne na svojom mieste.

Padawanka ešte nemala ukončený tréning a v duchu mala isté pochybnosti. Tie sa ešte znásobili, keď Sith kráčal oproti nej. Nepriateľská bojovníčka jej ponúkla možnosť vzdať sa, aby si zachránila život, to však musela odmietnuť. Musela dodržať svoju prísahu. Ochrániť ustupujúcich za každú cenu. Zdalo sa akoby to Sitha mierne zamrzelo. Za sebou už mal dlhú cestu deštrukcie touto loďou, skolil stovky obrancov, droidov ako aj vojnových hrdinov, ktorí si mysleli, že majú šancu. Nikto z nich nemal. Ani táto padawanka nemá a predsa sa stavia do cesty nevyhnuteľnému. Tento boj bude jej posledný, lebo temná strana sily sa nedá zastaviť.

Sithská bojovníčka sa rozbehla dopredu. Padawanka vyskočila oproti nej a zrazila ju k zemi. Od nej sa odrazila na jej spoločníčku, ktorá nestihla zamieriť svojimi blastermi. Odhodila ju k stĺpu a rozbehla sa k Sithovi, ktorý sa s prekvapeným výrazom zviechal zo zeme. Ich meče sa niekoľko krát skrížili a následne pomocou sily odhodila aj Sitha. Tu chvíľu času využila opäť na skok Sithovej spoločníčke, ktorá po nej niekoľko krát vystrelila než išla k zemi. Dvojskokom takmer preletela naspäť k boju, kde prebehla opäť výmena blokov a výpadov. Nasledoval úder pomocou sily, ktorý Sitha zrazil k zemi.

Bojovníčka na zemi mierne zavrtela hlavou, aby sa zbavila omámenia. Padawanka stála nad ňou, keď tu ňou zrazu začali prechádzať výboje bleskov. Jej celé telo sa zmietalo v omračujúcej bolesti. V tom ju odhodila akási bariéra. Ani si nestihla uvedomiť, že sa za ňou objavili ďalší dvaja Sithi. Jeden ju opäť omráčil pomocou bleskov, druhý ju odhodil o najbližší stĺp. Zrazu len ucítila bolesť v hrudníku. Oproti nej stála Sithská bojovníčka, ktorá začala tento boj. Teraz ho ukončovala. Bezvládne telo padlo na zem. Trojica Sithov sa vydala na lov zvyšku posádky. Táto loď prehrala svoj boj v momente, keď sa sem nalodili.



Na záver by to chcelo asi nejaké zhodnotenie. No minimálne som si vďaka tomu konečne kúpil KOTOR, lebo doteraz som to akosi odkladal. Jednoducho univerzum Star Wars je super. Bioware vie ako robiť rpg, takže zatiaľ som spokojný. Síce pravdepodobne pri tomto mmorpg nebudem nejako dlho (no ako sa to vezme, mesiace sú mesiace), ale to je v konečnom dôsledku dobre. Teda dobre pre mňa, nie pre bankové kontá EA. Lebo v podstate ja som svoju porciu zábavy dostal akurát to nebudem musieť predlžovať, ale to je ešte vzdialená budúcnosť. Pravdepodobne vyskúšam minimálne ešte jeden class, to je ta výhoda príbehu a tento krát asi mužskú verziu nech bude aj nejaké oné romantičnô. Takže kto vie, možno prídem na chuť pvp alebo iným čisto mmo srandám, ktoré by som v singleplayeri nemal a nakoniec to platiť budem (a pravdepodobne skončím zase na špagetách a rožkoch, lebo si to nebudem môcť dovoliť). Ale tak aj o tom je hranie.



Prístupov 2301
Kvalita článku
(50%) hlasov 2

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Moje dojmy zo SW: The Old Republic
[ 21.1.2012] (príspevkov 1)
Koniec hry
[ 8.5.2008] (príspevkov 3)
Paródia: Half Life 2
[ 18.8.2006] (príspevkov 0)
polčas rozpadu
[ 7.10.2005] (príspevkov 0)